pátek 9. března 2012

Trávicí soustava

Trávicí soustava bylo téma atraktivní i pro Píšenku, dá se udělat opravdu názorně. Nejdříve jsme si povídaly o tom, kudy cestuje sousto tělem a co se s ním děje. Potom se děti podívaly na toto video, zejména Píšenku velice zaujalo a vyžaduje přehrávat znovu a znovu to videlo jak deti hapaj do záchoda. Po jeho několikerém shlédnutí si děti dobře zafixovaly pořadí jícen-žaludek-tenké-tlusté střevo. Můj videofavorit je jiný, ovšem u děvčat se bohužel neprosadil. Nu, možná zaujme aspoň vás:


Pokračovaly jsme chronologicky - nejprve jsme si zkoušely různé chutě a sledovaly, kde je vnímá náš jazyk:

Naučily jsme se, že jazyk pomáhá rozmělňovat sousta. Dalším tématem byly zuby, vyráběly jsme z modelíny a bílých fazolek model mléčného chrupu:


hotový chrup:


Následně jsme stříhaly a lepily model zubu ze čtvrtky, pěnové pryže a bavlnek:


Povídaly jsme si o správném čištění zubů a o kazech, vygooglila jsem tento hrůzný obrázek:

(holky si teď čistí zuby o poznání pečlivěji)

Další den byl na řadě jícen a žaludek.

Připravila jsem si zaručeně "dusící" sušenky (doporučuji Bebe celozrnné), pytlík se zipovým uzávěrem, vodu, punčochu, dětský balónek (holky se nemohly dohodnout na obrázcích, proto mám na stolku oba), kypřící prášek do pečiva, papírový žaludek, červené a modré brčko, izolepu a omalovánky trávicího systému.


Nejdříve si holky vyzkoušely, že k rozmělnění některých soust je zapotřebí poměrně dost slin. Potom sousto polkly a představovaly si, jaká je jeho další cesta.


Potom jsme demonstrovaly peristaltiku. Do punčochy jsem vložila balónek a vyzvala holky, aby pohyby rukou dopravily balónek vnitřkem punčochy na druhý konec. Řekly jsme si, že podobné pohyby dělá jícen a také střeva. Píšenka si na to chce posvítit zblízka:


Potom jsme stetoskopem poslouchaly zvuky našeho žaludku.


K demonstraci zpracování potravy v žaludku jsem zvolila jednoduchý, mírně nechutný pokus: do uzavíratelného (!) pytlíku s vodou jsme nasypaly nadrobené sušenky.



Přisypaly jsme kypřící prášek do pečiva, ten měl symbolizovat žaludeční kyseliny:


Potom jsme pytlíček všelijak tlačily a ždímaly, dokud se sousta nerozložila na kaši.


Po této nechutnosti jsme školu navzdory některým nevyužitým materiálům ukončily a pokračovaly další den (raději v době poledního klidu Píšenky).

Začaly jsme přilepením jícnu na správné místo. Modré brčko už je připraveno na příští téma, dýchací soustavu.


Potom jsme začaly odměřovat okrovou stuhu, představující tenké střevo. Dočetly jsme se, že u dospělého jedince měří tenké střevo kolem 5 metrů, "dětskou velikost" jsme odhadly na 4 metry a začaly vyměřovat.


Výsledná délka Sasanku opravdu překvapila. Pobíhala se "střevem" po domě a měřila, odkud kam vede.


Přilepily jsme na jícen žaludek (asi bude menší než ve skutečnosti, ale tenhle jsem prostě našla;-) Pokračovaly jsme připevněním tenkého střeva na dvanáctník....


...a pak už jen šmodrchání tenkého střeva tak, aby se nám vešlo do dutiny břišní...


Tady odměřujeme dvoumetrové tlusté střevo.

Na konci tlustého střeva jsme vymodelovaly slepé střevo a opět vměstnáváme dvoumetrovou stuhu do dutiny břišní:

Náš výsledný produkt i s konečníkem:


....následovalo ještě modelování bobku, už bez dokumentace.

Nakonec ještě pro zopakování omalovánka trávicího systému. Tuto mám odsud.


Sasanka si trávicí soustavu vystřihla a domalovala k ní pidimužici.



Konec, zvonec. Příští kapitola bude dýchací soustava.

Žádné komentáře:

Okomentovat