sobota 17. března 2012

Dýchací soustava


Původně jsem plánovala na úvod do této lekce zadýchání při skákání přes švihadlo, ale nakonec jsem neměla to srdce, protože Sasanka (dnes převlečená za Hello Kitty) právě bojovala s nachlazením. Skákání jsem tedy zavrhla, nicméně chrchlání a smrkání se mi hodilo do krámu, viz dále.
Začaly jsme tedy tím, že vzduch naše tělo nutně potřebuje, vytváří z něho energii. Bez vzduchu by běžný člověk vydržel naživu sotva dvě minuty, trénovaní potápěči a lovci perel až 10 minut. Při této příležitosti jsme se zastavily u kyslíku ve vodě, dýchání ryb a žábrů.
Potom jsme se podívaly na několik obrázků znázorňujících orgány lidské dýchací soustavy, řekly si, že plíce nám zabírají prakticky celou hruď a popsaly si cestu kyslíku přes nos (funkce chlupů a nudlí), průdušnici, průdušky, průdušinky až do plicních sklípků (terminologie vyvolala veselí). Pro lepší představu jsem strukturu plic až po plicní sklípky demonstrovala na stoncích, stonečcích a kuličkách zvláště sladkého hroznu.

Po jeho ochutnání jsme si vizualizovaly za pomoci mikrotenového sáčku, kolik vzduchu se nám vlastně do plic vejde (tady se dají také báječně využít dechové nástroje, které je vidět -rozmazaně- v pozadí obrázku, nějak na ně ale nedošlo)

Názorně jsme si předvedly, že plíce se podobají houbě, která, ačkoli poměrně malá, dokáže absorbovat spoustu tekutiny.


Nejzajímavější částí dnešní lekce bylo sestavení modelu plic - potřebujete uřízlou 2 l láhev, dva balónky a gumičku. Horní balónek symbolizující plíce vložíte do láhve a převlíknete jeho okraj přes hrdlo. Pak rozstříhnete druhý balónek symbolizující bránici, navléknete na dolní část, zajistíte gumičkou a máte hotovo. Přitáhnete-li oranžový balónek k sobě, červený se sám nafoukne, pustíte-li oranžový, červený se sfoukne. Efektní, názorné, jednoduché! Váš školák si navždy zapamatuje, že plíce potřebují bránici:-)


Samozřejmě jsme nezapomněly poslechnout si náš dech stetoskopem.

Na závěr prvního dne jsme promluvily o nachlazení, astmatu, zápalu plic (nám bohužel vše z praxe důvěrně známo) a vysvětlily si, co se v těle při těchto potížích děje.

Před spaním jedno malé video shrnující probranou látku, další část zkoumání plic jsme odložily na druhý den.

Druhý den jsme měly dvě aktivní účastnice, a tak jsem program přizpůsobila batolecím zájmům. Nejprve holky foukaly do vody a snažily se vytvořit co největší bublinu.


Potom se konal velký závod ve foukání peříčka pod skříň....

...a následovalo foukání pingpongového míčku.

Na závěr této lekce jsme našemu "modelu" dolepily plíce:

Žádné komentáře:

Okomentovat