Chcete mít domácí školu?







Domácí škola znamená zásadní změnu rodinného života, je proto potřeba ji pečlivě zvážit. Jako rodiče byste si nejprve měli podle svého nejlepšího svědomí odpovědět na tyto otázky:

·         Je domácí škola skutečně nejlepším řešením pro mé konkrétní dítě? Zvažte pečlivě všechna pro a proti. Jste schopni dětem poskytnout plnohodnotné vzdělávání podle jeho specifických potřeb?  Není Vaše dítě typem dítěte, které se nejlépe rozvíjí v kolektivu vrstevníků?






·         Je domácí škola přijatelným řešením pro ostatní členy rodiny? Souhlasí s domácím vzděláváním Váš partner? Chce se na něm podílet? Jak se k tomu staví vaše další děti? Nebude domácí škola na úkor pozornosti dosud věnované jim?






·         Jsem vhodným typem vzdělavatele? Jste připraveni věnovat domácí škole převážnou většinu svého času? Chcete se sami dále rozvíjet a vzdělávat? Bude domácí škola s Vámi jakožto učitelem pro dítě stresující? Jste ochotni přizpůsobit své vzdělavatelské ambice konkrétním možnostem a schopnostem dítěte? Máte dostatek sebediscipliny? Máte správnou motivaci? Nepřistupujete k domácí škole víceméně jen kvůli dítěti? Správná motivace je zásadní věc, bohatě se vám zúročí během krizí, které jistě nastanou.






·         Zvládnu to časově nebo finančně? Chcete-li se věnovat domácí škole naplno: můžete uspokojit potřeby své rodiny i z jednoho platu tak, aby nikdo z rodiny nestrádal? Nezapomeňte, že kvalitní domácí škola znamená i zvýšené náklady na různé pomůcky, budete pravděpodobně potřebovat technické vybavení…Hodláte-li při domácí škole pracovat: Zbývá Vám pro domácí školu dostatek energie? Budete mít možnost udělat si kvalitní přípravy? Nebudete příliš zanedbávat svou práci? Neznamená tento model pro vás nepřiměřený stres?






·         Mám maturitu/VŠ diplom? Základní podmínkou pro domácí vzdělávání dítěte je minimální stupeň dosaženého vzdělání domácího učitele – maturita pro první stupeň ZŠ, VŠ diplom pro druhý stupeň ZŠ. Maturitní vysvědčení (popř. VŠ diplom) přikládáte k žádosti o přijetí do domácího vzdělávání.






·         Mám promyšlené i krizové scénáře? Promyslete, co byste dělali v případě, že by nastala závažná krizová událost ve Vaší rodině (úraz, dlouhodobá nemoc, nezaměstnanost, rozvod…). Bude zajištěno fungování Vaší domácí školy i za těchto podmínek?






 Pro vzdělávání Vašeho dítěte v rámci domácí školy nemusíte mít pedagogické vzdělání. Každopádně se Vám ale hodí povědomí o různých didaktických přístupech. Usnadní Vám představu o fungování Vaší domácí školy a výběr vhodné metodiky. Byla by veliká škoda vyučovat doma pouze podle učebnic pro daný ročník, koncipovaných pro kolektiv různorodých dětí. Vy sami víte nejlépe, které hry dítě zaujmou, o které téma jeví největší zájem. Výhodou domácí školy je svoboda volby témat i metodiky. Vaše dítě se může naučit psát i bez písanky a počítat i bez početníku. Nepodceňujte tuto přípravnou fázi. Buďte otevřeni všemu novému, kontaktujte domácí školáky, prohlížejte české i zahraniční blogy věnované domácímu vzdělávání, sledujte stránky zkušených pedagogů, portál RVP, pročítejte si diskuse o domácí škole (v současné době nejaktivnější běží na http://www.rodina.cz/diskuse36.htm), zkoumejte možnosti, zvažujte, co bude pro vaše dítě nejlepší. Zkuste nedávno aktualizovaný web Asociace pro domácí vzdělávání. Mějte nicméně na paměti, že ADV vznikla jako zastřešující orgán propagátorů domácího vzdělávání a byla nejaktivnější v době, kdy bylo třeba prosadit příslušné změny v zákoně a maximálně zjednodušit přístup k domácímu vzdělávání. Domácí školáci nejsou nikterak organizovaná skupina, je na Vás získat si kontakty na rodiny, které jsou Vám názorově blízké. Seznamy rodin a zájemců o domácí vzdělávání vedou paní Judita Kapicová a paní Tůmová, jejich kontakty lze získat při troše hledání na internetu. Nově se rozvíjí síť Czech Homeschooling, přístup je možný pouze na pozvání některého z členů (pokud žádného neznáte, obraťte se na Asociaci domácího vzdělávání).  


Zjistěte si rozsah učiva probíraného v jednotlivých ročnících a zkuste si načrtnout velmi hrubý plán učiva. Zkuste si domácí školu ‚nanečisto‘ – denně vyučujte dvě hodiny po dobu jednoho měsíce a zjišťujte, jaké konkrétní problémy jsou pro vaši domácí školu největší překážkou.





Všechno znovu důkladně zvažte.






Jste pro domácí školu pevně rozhodnuti? Je to pro Vaši rodinu optimální model? Potom zbývá učinit už jen následující praktické kroky:

  •         Vyberte si kmenovou školu. Teoreticky může být kmenovou školou jakékoli základní školské zařízení, tedy i Vaše spádová škola. Na různých diskusních fórech už jsem se ale mnohokrát setkala s tím, že to není optimální volba. Pro většinu škol znamená domácí vzdělávání něco nového resp. podezřelého, příslušné učitelky vedené strachem, že by mohlo dojít ke zneužití, nezřídka rodičům stanoví časté termíny přezkušování, určí povinné učebnice a domácí vzdělávání tak osekají na „školu doma“, která je v podstatě totožná s doučováním dítěte v případě absence. Možná se v takovém modu budete cítit zpočátku jistější, ale časem se více naladíte na vzdělávací potřeby svého dítěte a budete se takovým drilem cítit nepřiměřeně omezeni. Doporučuji proto vybírat školu, která má s domácím vzděláváním zkušenosti.  Takovými školami jsou třeba ZŠ ve Vraném nad Vltavou nebo Bratrská škola v Praze 7.  V obou školách (a v několika dalších) mají na starosti přezkušování domácích školáků paní Judita Kapicová a paní Tůmová. Není moc důležité, kde je škola situována, neboť na přezkoušení do ní budete dojíždět pouze dvakrát do roka, zpravidla v lednu a v červnu. Podle mých informací navíc zajíždějí paní Tůmová a paní Kapicová přezkušovat na Moravu.  Další možnost je vybrat si jako kmenovou některou soukromou školu, jako je třeba naše montessori škola. Tam probíhá přezkušování ve vlastní režii a v souladu s filozofií, kterou ta která škola vyznává.
  •   Podejte přihlášku k domácímu vzdělávání. Zkušené školy budou mít pravděpodobně přihlášku předtištěnou. Vyplňujete nacionále dítěte a odpovědných osob, důvody pro domácí vzdělávání, popis podmínek vzdělávání  (osvětlení, pracovní plocha, pomůcky apod.) a seznam učebnic popř. literatury, kterou budete při vzdělávání dítěte využívat. K přihlášce přikládáte maturitní vysvědčení/VŠ diplom osoby, která bude dítě vzdělávat.

  •    Psychologické vyšetření. K přijetí do režimu domácího vzdělávání je nutný psychologický posudek, který přikládáte současně s přihláškou nebo později. Tady se často vyskytne problém, psychologové mají totiž tendenci promítat do tohoto úkonu své vlastní představy o opodstatněnosti domácího vzdělávání a ti konzervativnější Vám souhlas s domácím vzděláváním neposkytnou. Obracejte se proto raději na křesťanské pedagogicko-psychologické poradny či na psychologa, kterého Vám doporučí zkušená kmenová škola. Na vyšetření je třeba objednat se předem, počítejte i s několikaměsíčním čekacími lhůtami. Žijete-li s dětmi v zahraničí, povinnost předložit psychologický posudek se na Vás nevztahuje.





To je všechno. Můžete začít.  Hodně štěstí!







8 komentářů:

  1. Osobně bych domácí školu/školku pro dítě nechtěl, pokud by to nebylo nezbytně nutné. V běžné školce má kontakt s dalšími dětmi a ten mi příjde jako hodně důležitý. Navíc jako pracující, bych se dítěti nemohl 100% věnovat, takže i tohoto pohledu je běžná školka lepší řešení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mate uplnou pravdu. Moje dite je doma, rano mu zavazeme oci aby nahodou nic nevidel, odvezeme ho do skoly a odpoledne stejne privezeme. Ale slysel jsem i zvesti o tom, ze jsou rodiny kdy deti prijdou ze skoly domu a jdou si hrat se svymi kamarady, to znamena s detmi se kterymi si rozumi a ne skolni deti ktere je treba i sikanuji. Ale vzdyt je vlastne fajn travit pul dne v miste kde vas to nebavi s lidmi se kterymi si nerozumite.

      Vymazat
  2. Já o tom už dlouho uvažuji, Jenda má masívní úzkosti, autismus, bojí se lidí. Ale odborníci mě odrazují...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měli jsme to podobné. Odborníci nás cpali práškama a zrazovali od domácí školy. Teď jsme doma a je to úžasné. Najednou zmizel ten stres ze školy, syn se náramně uklidnil a zase ožil. A jsme bez prášků! Syn má styk s ostatními dětmi v kroužcích, které navštěvuje. Chodí na keramiku a do plavání. Chodil do Sokola, ale to jsme museli vypustit a nahradili to tím plaváním. V Sokole bylo na něj moc hlučno a příliš velký dav lidí.
      Chci tím říct, že nejsou všechny děti stejné, pro některé třeba domácí škola není vhodná a není vhodná ani pro všechny matky. I já z toho měla strach, když jsme se rozhodovali.... ale po necelém roce v domácí škole jsem skutečně nadšená. Pro nás to bylo vysvobození. Učitelé se k dětem s poruchou autistického spektra většinou vůbec neumí chovat a to, co s nimi ve škole dělají, je v některých případech může dost poškodit. Kluk po několika měsících státního vzdělávání skončil jako uzlíček nervů na práškách. Teď je to zase to veselé dítě, které touží dozvědět se každý den něco nového.

      Vymazat
  3. Ja myslim ze to ma vyhody. Rozviji vztah rodicu s detmi, setri cas straveny ve skole, dite se vice nauci a projevuje zajem o uceni, buduje to nejen vedomosti ale celkovy nahled na urcita temata, dite si tvori sve nazory, buduje osobnost. Nevim kolik toho za 45min ve skole ucitel nauci kdyz jeste dela dochazku, opravuje chovani jinych deti, nemotivuje deti k zajmu o latku a ucivo. Domaci skolu si mohu prizpusobit potrebam rodiny i ditete a rozvijet dite/deti namisto "tovarni" vyroby skolskeho systemu a da se ucit prirozeneji i v prubehu dne. Urcite to stoji vice prace, casu a namahy rodice, ktery si vse musi nachystat a zoragnizovat atd, ale diteti to pomuze. Zaroven dite je stale vystaveno skupine deti, ma sourozence, kamarady, a i deti z domaci skoly jinych rodin se schazeji na ruzne akce, vylety, souteze, ucivo. Takze ja jsem pro! :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji všem za komentáře!
    Každý z vás má v něčem pravdu - je důležité, aby dítě nebylo zcela izolováno od ostatních dětí, to je jasné. Neznamená to ale, že kontakt s ostatními dětmi je možný jen v rámci klasických školních zařízení.
    Skloubit práci a domácí školu je opravdu náročné, sama o tom něco vím, pracuji na plný pracovní úvazek.
    S autistickými dětmi nemám zkušenosti, ale myslím, že vše záleží na kokrétním dítěti a rodiči - u odborných rad bych určitě vzala v úvahu, že se v nich mimo jiné promítá osobní postoj a hodnotový žebříček dotyčného specialisty...
    Výhody domácí škola určitě má, vidím je ve stejných bodech jako třetí komentátor. Zároveň je potřeba si uvědomit, že jsou na vás jako učitele kladeny vysoké nároky a nesete za vzdělání a socializaci svého dítěte plnou odpovědnost, což může některé osoby nepřiměřeně stresovat. Pokud chcete domácí školu dělat dobře, musíte počítat i s tím, že budete věnovat mnoho času přípravám. Je potřeba mít také dostatečnou míru frustrační tolerance a připravit se na to, že některé aktivity, které jste pracně vymýšleli a dlouze připravovali, děti nepřijmou.
    Přes toto všechno je pro mne osobně myšlenka domácí školy stále atraktivní, i když je v našem pojetí jen doplňkem klasické školy. Je to ale můj názor, který reflektuje mé zkušenosti a hodnoty, v žádném případě ho nikomu nevnucuji. Tento blog má sloužit jako inspirace pro ty, kteří se touto myšlenkou cítí osloveni, ale i pro ty, kteří třeba jen hledají nápady pro mimoškolní aktivity dětí.

    OdpovědětVymazat
  5. Jak tak koukám na moji dceru, tak bych rozhodně nechtěla mít domácí školu, ale určitě bych chtěla mít práci na doma . Mají to totiž všechny mé kamarádky a známé okolo mne a já jako jediná se vystavuji tomu nebezpečí a stále se ještě potkávám s lidmi...

    OdpovědětVymazat
  6. My jsme si vyzkoušeli domácí školu vloni a teda už bych to nechtěla nikdy zažít. Dcera se doma vůbec nesoustředila, nic ji nebavilo, chyběly jí spolužačky, prostě hrůza. Obě jsme byly z domácího učení na nervy. Ještě, že už mohla jít zase do školy a já do práce :-D . Vloni jsme jí koupili krásný školní batoh a skoro si ho ani neužila.

    OdpovědětVymazat